4.2.5 Intern adviseur

Intern adviseren betekent dat men enerzijds deel uitmaakt van de bestaande organisatie en anderzijds als consulent enige distantie moet aanbrengen. Men fungeert als een soort ZZP'er in vaste dienst. 

Hoe doe ik dat?  

  1. U stelt zichzelf een aantal reflectieve startvragen
  2. U zorgt voor rugdekking
  3. U blijft zich realiseren dat u onderdeel uitmaakt van een hiërarchie. Opdrachten komen vaak van hogerhand en zijn derhalve moeilijk te weigeren. Diezelfde hierarchie bepaalt ook de toegang tot informatie en personen. U maakt deel uit van de communicatiestructuur van de organisatie en representeert die organisatie. U beseft dat uw missie, uw taak, kan botsen met uw positie als vertegenwoordiger van de heersende cultuur. U komt dan ook onvermijdelijk voor dilemma's te staan, zoals enerzijds begeleiden en anderzijds het voeren van beheer en controle
  4. U kent de organisatie van binnenuit en dus ook de ongeschreven wetten en gebruiken. U kunt langdurige relaties onderhouden en de gevolgen van uw handelen beter en langer volgen
  5. U neemt af en toe zelf initiatief, u geeft immers gevraagd, maar ook ongevraagd advies. U beseft daarbij dat u in dat laatste geval ook zorg moet dragen voor een heldere probleemstelling en gevoel van urgentie. Advies vergt iemand die zich wil laten adviseren. U speelt in op de denkbare motieven van een mogelijke probleemeigenaar
  6. U weet dat u ook over nodige statuur moet beschikken, vooral als u ongevraagd adviseert. U etaleert  daarom regelmatig kleine successen, afficheert uw deskundigheid en maakt uw relevantie als deskundig adviseur zichtbaar in een of meer netwerken
  7. U zorgt er voor dat u in de juiste werkgroepen of commissies zit om zicht te hebben op en toegang te krijgen tot de macht. Ook persoonlijk vertrouwen doet wonderen, net als samenwerken met en bruggen bouwen naar andere stafafdelingen
  8. U hanteert het principe 'if you can't beat them, join them', zelfs als het management een externe adviseur inschakelt en u passeert
  9. U beseft dat ook gewone lijnmanagers steeds vaker in riskante en/of ambigue situaties bevinden, spagaten dienen te overbruggen en dus leiderschap moeten vertonen. 

Meer weten? Zie Adviseur