Welkom bezoeker. [ Inloggen ] [ Tekstgrootte A A A | Weergave: Presentatie / Normaal ]
[ Portaal ] [ Sitemap ] [ Zoeken ]

AHMAS

> ahmas > a. organisatie > hoofdpagina 
  • Content
  • VETO

A. Organisatie

  • A. Organisatieleer
  • B. Methode
  • C. Organisator
  • D. Ervaringsdesk.
  • E. Studiemodules
  • A. Organisatieleer
    • 1. Uitgangspunten
    • 1.1 Belangen
    • 1.1.1 Samenhang
    • 1.2 Context
    • 1.2.1 Contextuele kennis
    • 1.2.1.1 Inh.kennis
    • 1.2.1.2 Stakeh.kennis E
    • 1.2.1.3 Sectorkennis
    • 1.2.1.4 Stromingen
    • 1.2.1.4.1 SES
    • 1.2.1.4.1.1 Industrie
    • 1.2.1.4.1.2 Rational.
    • 1.2.1.4.1.3 Standaard.
    • 1.2.1.4.1.4 Massaprod.
    • 1.2.1.4.1.5 Collectivering
    • 1.2.1.4.1.6 Instituties
    • 1.2.1.4.1.7 Globalisering
    • 1.2.1.4.1.8 Vakbeweging
    • 1.2.1.4.1.9 CAO
    • 1.2.1.4.2 Indirect Action
    • 1.2.2 Organisatiestijl
    • 1.2.3 Pers.waarden
    • 1.3 Org.cultuur
    • 1.3.1 Mod.org.cultuur
    • 1.3.2 Postm.org.cultuur
    • 1.4 Perspectief
    • 1.5 Positie
    • 1.5.1 Subject
    • 1.5.2 Object
    • 1.6 Succescriteria
    • 1.7 Wederkerigheid
    • 1.8 Interactiviteit
    • 1.9 Randvoorwaarden
    • 1.9.1 Juridisch kader
    • 1.9.1.1 Zonder RP
    • 1.9.1.2 Met RP
    • 2. Ordenen
    • 2.1 Begrippen E
    • 2.1.1 Groeperen
    • 2.1.1.1 Doen (arts)
    • 2.1.1.2 Struct.dimensies
    • 2.1.1.3 Processen
    • 2.1.1.3.1 Governance
    • 2.1.1.4 Werk
    • 2.1.1.4.1 Arbeid
    • 2.1.1.5 Hybride org.vormen
    • 2.1.1.5.1 H-dimensies
    • 2.1.1.5.2 Org.Positionering
    • 2.1.1.5.3 Balans
    • 2.1.2 Kwaliteiten
    • 2.1.2.1 Functionaliteit
    • 2.1.3 Kwantiteit
    • 2.1.4 Doelen
    • 2.1.4.1 BusinessConc.
    • 2.1.5 Kaders
    • 2.1.6 Organ.posities
    • 2.1.7 Hulpmiddelen
    • 2.1.8 Voorwaarden
    • 2.2 Modellen
    • 2.2.1 USM
    • 2.2.2 Bedrijfsvoering M.
    • 2.2.2.1 Basisstructuren
    • 2.2.2.1.1 Uitvoerenden
    • 2.2.2.1.2 Spilfunctie
    • 2.2.2.1.3 Vertaalslag
    • 2.2.2.2 Uitwisseling
    • 2.2.2.3 Groepsstructuur
    • 2.2.2.3.1 Taakonzekerheid
    • 2.2.2.3.2 Groepsdynamiek
    • 2.2.3 Man.hulpmodellen
    • 2.3 Theorieen
    • 2.3.1 Ackoff
    • 2.3.2 Argyris
    • 2.3.3 Weick
    • 2.3.4 Interactietheorie
    • 3. Levensloop
    • 3.1 Levensloop organisatie
    • 3.2 Levensloop organisator
    • 3.3.3 Mengen
    • 4. Historie
    • 4.1 A&O-psychologie
    • 4.2 Fund.bijdragen
    • 5. Contrasten
    • 5.1 Probleemcasus
    • 6. Bronnen
    • Inleiding organisatieleer V E
    • Leestekst: Professional als leidinggevende
  • B. Methode
    • 1. Denkwijze
    • 2. Modelleringswijze
    • 2.1 USM
    • 2.2 Alg.bedrijfsvoeringM
    • 2.3 Hulpmodellen
    • 2.3.01 Behoeftenpiramide
    • 2.3.02 Constraints
    • 2.3.03 Denkhoeden
    • 2.3.04 I-matrix
    • 2.3.05 Ijsbergprincipe
    • 2.3.06 Kernkwaliteiten
    • 2.3.07 Kleurenmodel
    • 2.3.08 Pareto-principe
    • 2.3.09 PDCA-cyclus
    • 2.3.10 Prioriteiten-matrix
    • 2.3.11 SECI-model
    • 2.3.12 Six Sigma
    • 2.3.12 SMART
    • 2.3.14 Stakeholder A.
    • 2.3.15 SWOT
    • 2.3.16 TQM
    • 2.3.17 Value based M.
    • 2.3.18 Concurrentie-M.
    • 2.3.19 Waardeketen
    • 3. Werkwijze
    • 3.1 Werkvormen
    • 3.1.1 Relatie-man.
    • 3.1.1.1 Vier stappen
    • 3.1.1.1.1 Str.acquisitieK.
    • 3.1.1.1.2 Strat.klanten
    • 3.1.1.1.3 Kosten-baten
    • 3.1.1.1.3.1 Relatie/trans.
    • 3.1.1.2 Vier P's
    • 3.1.1.2.1. Project
    • 3.1.1.2.2 Persoon
    • 3.1.1.2.2.1 Rel.geschenk
    • 3.1.1.2.3 Proces
    • 3.1.1.2.4 Partnership
    • 3.1.1.3 Gouden regels
    • 3.1.1.4 Deelrollen
    • 3.1.1.4.1 Klantenbinder
    • 3.1.1.4.2 Vertrouwensp.
    • 3.1.1.4.3 Marktontw.
    • 3.1.1.4.4 Innovator
    • 3.1.2 Talent-man.
    • 3.1.3 Time-Management
    • 3.1.3.1 Tips TM
    • 3.2 Man.competenties
    • 3.2.1 Beslissen
    • 3.2.1.1 Beslisvaardigheden
    • 3.2.2 Verbinden E
    • 3.2.2.1 Missie
    • 3.2.2.1.1 PMC-model
    • 3.2.2.1.2 AMORE
    • 3.2.2.1.3 Checklist
    • 3.2.2.1.4 Valkuilen
    • 3.2.2.1.5 Voorbeelden
    • 3.2.2.2 Visie
    • 3.2.2.3 Succes factoren
    • 3.2.2.3.1 Service
    • 3.2.3 Kwaliteitsborging
    • 3.2.3.1 Planningscyclus
    • 3.3 Technieken
    • 3.3.1 Opsplitsen
    • 3.3.2 Samenvoegen
    • 3.3.3 Mengen
    • 3.3.3.1 Gen. of spec.
    • 3.3.3.2 Combimeren
    • 3.4 HRD
    • 3.5 Outputsturing 2.0
    • 3.5.1 Leerboek
    • 3.6 Marketing
    • 3.7 Innovatie
    • 3.8.1a Casus KOP
    • 4. Beheerwijze
    • 4.1 Acquisiteur
    • 4.1.1 Vijf stappen
    • 4.1.1.1 Voorbereiding
    • 4.1.1.1.1 Richting
    • 4.1.1.1.1.1 Aandacht
    • 4.1.1.1.2 Temperatuur
    • 4.1.1.1.3 Tel.of Mail
    • 4.1.1.2 Eerste gesprek
    • 4.1.1.2.1 Antennefase
    • 4.1.1.2.2 Agendafase
    • 4.1.1.2.3 Aandachtfase
    • 4.1.1.2.4 Aanbodfase
    • 4.1.1.2.5 Afst.fase
    • 4.1.1.2.6 Afsluitingsfase
    • 4.1.1.3 Tussenstap
    • 4.1.1.4 Vervolgfase
    • 4.1.1.5 Offreren
    • 4.1.1.5.1 Overwegingen
    • 4.1.1.5.2 Kenmerken
    • 4.1.1.5.3 Script
    • 4.1.1.5.4 Bijlagen
    • 4.1.1.5.5 Prijsafspraken
    • 4.1.1.5.6 Offertegesprek
    • 4.1.2 Competenties
    • 4.1.2.1 Kerncomp.
    • 4.1.3 Sterk merk
    • 4.1.3.1 Motieven
    • 4.1.3.2 Pers.branding
    • 4.1.3.2.1 Compassie
    • 4.1.4 Vertrouwen
    • 4.1.5 Gelijktijdigheid
    • 4.1.6 (Dis)satisfiers
    • 4.1.7 Marketingpiramide
    • 4.1.8 VerwachtingsM.
    • 4.1.8.1 Subassertiviteit
    • 4.1.8.2 Openheid
    • 4.1.8.3 Onderhandelen
    • 4.1.8.4 Faseren
    • 4.2 Adviseur
    • 4.2.1 Gedragsverand.
    • 4.2.1.1 Stijl
    • 4.2.2 Nevenrollen
    • 4.2.2.1 Archetypes
    • 4.2.3 Structuur
    • 4.2.3.1 Entree
    • 4.2.3.2 Analyse
    • 4.2.3.3 Feedback
    • 4.2.3.4 Engagement
    • 4.2.3.5 Evaluatie
    • 4.2.3.6 Adviesvaard.
    • 4.2.3.7 Improviseren
    • 4.2.3.7.1 Improvisator
    • 4.2.4 Contract
    • 4.2.5 Intern adviseur
    • 4.2.5.1 Startvragen
    • 4.2.5.2 Rugdekking
    • 4.2.6 Kapitalen
    • 4.2.6.1 Competenties
    • 4.2.6.2 Instrumenten
    • 4.2.6.3 Interventies
    • 4.2.7 Succesfactoren
    • 4.2.7.1 Persoon
    • 4.2.7.2 Valkuilen
    • 4.2.8 Pendelen
    • 4.2.8.1 Demoralisatie
    • 4.2.9 Situationeel
    • 4.2.9.1 Profiel
    • 4.3 Facilitator
    • 4.3.1 Stimuleren
    • 4.3.1.1 Gen.technieken
    • 4.3.2 Interactief
    • 4.3.2.1 Gelijkwaardig
    • 4.3.3 Verantwoordelijk
    • 4.3.4 Teamontwikkeling
    • 4.3.4.1 Groepsfasen
    • 4.3.4.2 Groepsrollen
    • 4.3.4.3 Orientatie
    • 4.3.5 Oefeningen
    • 4.3.6 Instrumenten
    • 4.3.7 Ontwikkeling
    • 4.3.7.1 Zes stappen
    • 4.3.8 Fac.Comm.
    • 4.3.9 Intern of extern
    • 4.4 Projectleider
    • 4.4.1 Projectmatig
    • 4.4.1.1. Kenmerken
    • 4.4.1.1.1 Aandachtsp.
    • 4.4.1.2 Betrokkenen
    • 4.4.1.3 Onvermijdelijk
    • 4.4.1.4 Balanceren
    • 4.4.1.5 Programma
    • 4.4.2 Projecttrio
    • 4.4.2.1. Opdrachtgever
    • 4.4.2.2 Projectteam
    • 4.4.2.2.1 Medewerkers
    • 4.4.3 Krachtenveld
    • 4.4.3.1 Lijnmanagers
    • 4.4.3.2 Gebruikers
    • 4.4.3.3 KV-analyse
    • 4.4.3.3.1 Actorenanalyse
    • 4.4.3.3.2 Energieprofiel
    • 4.4.3.3.3 Relevantie
    • 4.4.3.3.4 Relatie-analyse
    • 4.4.4 VerwachtingsM.
    • 4.4.5 Projectplan
    • 4.4.5.1 Prince2
    • 4.4.5.2 Universaliteit
    • 4.4.5.3 Planning
    • 4.4.6 Samenstelling
    • 4.4.6.1 Extern
    • 4.4.6.2 Teambuilding
    • 4.4.6.2.1 Diversiteit
    • 4.4.6.2.2 Hechting
    • 4.4.7 Samenwerking
    • 4.4.7.1 Teamoverleg
    • 4.4.8 Implementatie
    • 4.4.8.1 Werk
    • 4.4.8.1.1 Eigenaarschap
    • 4.4.8.1.2 Twijfelen
    • 4.4.8.1.3 Keuze
    • 4.4.8.1.4 Scripting
    • 4.4.8.2 Begeleiding
    • 4.4.9 Kerncompetenties
    • 4.4.9.1 Ambitie tot PL
    • 4.4.9.2 Balanceren
    • 4.4.9.3 Comm. aanpak
    • 4.4.9.4 Leiders.rollen
    • 4.5 Leidinggevende V E
    • 4.5.1 Princ.dilemma's E
    • 4.5.1.1 Autonomie E
    • 4.5.1.2 Solisme E
    • 4.5.1.3 Identificatie E
    • 4.5.1.4 Marktorientatie E
    • 4.5.1.5 Engagement E
    • 4.5.1.6 Domeinen E
    • 4.5.2 Sturing E
    • 4.5.2.1 Erkenning E
    • 4.5.2.2 Ambitie
    • 4.5.2.3 Motivatie E
    • 4.5.2.3.1 Motivatoren E
    • 4.5.2.3.2 Demotivatoren
    • 4.5.2.4 (in)formaliteit E
    • 4.5.2.4.1 Regelgeving
    • 4.5.2.5 Rigiditeit E
    • 4.5.2.6 Sturingsdom.
    • 4.5.3 Individualiteit E
    • 4.5.3.1 Coach E
    • 4.5.3.2 PCS E
    • 4.5.4 Teamsturing E
    • 4.5.4.1 Stimuleren
    • 4.5.4.1.1 Selectie E
    • 4.5.4.1.2 Teamidentiteit E
    • 4.5.4.1.3 Self propelling E
    • 4.5.4.1.4 Zijlijn E
    • 4.5.4.2 Kennisdeling E
    • 4.5.4.3 Dwarsverbanden E
    • 4.5.4.3.1 Ondersteunen E
    • 4.5.4.4 Thema-teams E
    • 4.5.4.5 Faciliteren E
    • 4.5.4.6 Bemiddelen E
    • 4.5.5 Balanceren E
    • 4.5.5.1 Teamontw. E
    • 4.5.5.2 Zelfevaluatie E
    • 4.5.5.3 Junior professionals V E
    • 4.5.5.3.1 High potentials
    • 4.5.5.4 Loopbaan E
    • 4.5.5.4.1 Fasering
    • 4.5.5.4.2 Type kenniswerker
    • 4.5.6 Leven lang leren E
    • 4.5.6.1 Bezinning E
    • 4.5.6.1.1 Persoonlijkheid E
    • 4.5.6.2 Typering
    • 4.5.7 Stijl E
    • 4.5.7.1 Situationeel E
    • 4.5.7.2 Netwerkorg. E
    • 4.5.8 Probleemoplossen
    • 4.6 PR-manager
    • 4.6.1 Middel
    • 4.6.2 Accountmanager
    • 4.7 Reorganisator
    • 4.7.1 Stappenplan
    • 4.8 Quinn
    • 5. Ondersteuningswijze
    • 5.1 Assessment
    • 5.1.1 Zelfbeoordeling
    • 5.1.2 360 graden
    • 5.2 Begeleiden
    • 5.2 Modereren
    • 5.3 Feedback
    • 5.3.1 360-algemeen
    • 5.3.2 360 leiding.
    • 5.3.3 Open vragen
    • Inleiding methode V E T O
  • C. Organisator
    • 1. Strategisch geheel
    • 1.1 Organisatie-missie
    • 1.2 Organisatie-visie
    • 1.3 Organisatie-strategie
    • 1.4 Organisatie-plannen
    • 1.5 Strategisch-organisatorische actie
    • 1.6 Strategie van de organisatie
    • 1.6.1 Concurrentie
    • 1.6.1.1 Lage kosten
    • 1.6.1.2 Differentiatie
    • 1.6.1.3 Focus
    • 1.6.2 Groeistrategie
    • 1.6.2.1 Marktpenetratie
    • 1.6.2.2 Productexpansie
    • 1.6.2.3 Marktexpansie
    • 1.6.2.4 Diversificatie
    • 1.6.3 Bedrijfsvoering
    • 1.6.3.1 TQM
    • 1.6.4 SMARTT
    • 1.6.5 SWOT-analyse
    • 1.6.6 Strategieniveau
    • 1.6.7 Stakeholder-analyse
    • 1.6.8 Checklist
    • 1.7 Leidende principes
    • 2. Niveau
    • 2.1 Expert
    • 2.2 Professional
    • 2.3 Leider
    • 2.3.1 Rolmodel
    • 2.3.1.1 Verbindend leiderschap
    • 2.3.2 Specialisten
    • 2.3.3. Pendelen
    • 2.3.4 Reorganisator
    • 2.3.4.1 Veranderplan
    • 2.3.5 Denken en doen
    • 2.3.6 Inspireren
    • 3. Nevenrollen
    • 4. Ken uzelf
    • 5. Domein
    • 5.1 Org.inbedding
    • 5.2 Doet (arts)
    • 6. Systemische aanpak
    • Inleiding manager
  • D. Ervaringsdesk.
    • 1. Mindmap
    • 1.1 Kennisintegratie & -differentiatie
    • 1.1 Kennisintegratie & -differentiatie
    • 2. Contrastbeelden
    • 3. T.H.M.
    • 4. Anderen
    • 4.1 Tips TM
    • Inleiding
  • E. Studiemodules
    • 1. Sluiproutes
    • 1.1 Onderwerpen
    • 1.1.1 Leidinggeven
    • 1.1.2 Motiveren
    • 1.1.3. Stress-management
    • 1.1.4 Time-management
    • 2. Snelwegen
    • 2.1 Time-management
    • 2.1.1 Uitstelgedrag
    • 2.1.2 Test uzelf
    • 2.1.3 Type uitsteller
    • 2.1.4 Tips
    • 5. Didactische vragen
    • Inleiding V