1.4 Organisatie-plannen

Organisatie-plannen zijn de voorgenomen activiteiten op organisatorisch gebied om de organisatie-strategie te concretiseren. Een organisatieplan, doorgaans een of meer scenario's, helpt om het strategische midden te vinden tussen panklare recepten en contextspecifiek maatwerk. Als professional creëert men daarmee een kader voor de verdere uitvoering.

          

Hoe doe ik dat? 

  1. U formuleert eerst uw doelen: wat willen we organisatorisch bereiken, waar willen we heen? 
  2. U stelt de uitgangssituatie vast, bijvoorbeeld met een sterkte-zwakte-analyse en een knelpunten-bepaling
  3. U gaat na op welke manier organiseren (het management) een mogelijke bijdrage kan leveren aan oplossingen
  4. U kiest voor bepaalde kennis-, houding- en gedragsdoelen en voor doel groepen en maakt u strategische keuzes over middelen, media etc. 
  5. U bepaalt de tijds-as en de prioriteiten
  6. U gaat aan de slag met de concrete invulling: hoe activiteiten, taken en rollen op te splitsen en te bundelen, aangevuld met een overzicht van de kosten  
  7. U evalueert uw werk: wat was het gevolg van een bepaalde vorm van organiseren? Desgewenst maakt u gebruik van (gestandaardiseerde) hulpmiddelen als pre-testen, feedback via dagboek-methoden, vragenlijsten of interviews.

Meer weten? Zie Strategisch geheel