4.7.1 Stappenplan

Een strategisch stappenplan biedt houvast om niet alleen de inhoudelijke en procedurele veranderingen in goede banen te leiden, maar vooral ook de psychologische bijwerkingen adequaat te adresseren. Het is daarmee ook een vorm van psycho-educatie.  

 

Hoe doe ik dat?

  1. U verheldert het doel van het contact en wat daarin staat te gebeuren; u zorgt voor procedureel en relationeel houvast
  2. U laat de ander ongehinderd opvattingen en vooral gevoelens ventileren; u laat stoom afblazen
  3. U onderkent eventuele bezwaren niet alleen, maar benoemt deze ook als wezenlijke elementen in de afweging; u labelt positief
  4. U labelt vooral de problemen en bezwaren bij taaie vraagstukken positief omdat deze altijd terecht zijn. U geniet (later) van het voordeel van de twijfel
  5. U formuleert expliciet voor- en nadelen van verandering in termen van: enerzijds, anderzijds
  6. U laat de ander (of geeft zelf het goede voorbeeld) omdenken
  7. U combineert een congruente uitdaging met een paradoxale opdracht door in termen van context te differentiëren. U formuleert alsvolgt: 'Alleen als de problemen zich voordoen, krijgen we er zicht op en kunnen we er iets aan doen' zodat er sprake is van een altijd succesvolle uitkomst
  8. U bekrachtigt vorderingen voorzichtig, u betwijfelt succes
  9. U benoemt problemen en mislukkingen in termen van leerstof
  10. U herhaalt eventueel een aantal stappen, u bent vasthoudend
  11. U bouwt het contact voorzichtig af. De ander mag zelf kiezen wanneer hij een vervolgcontact wil, maar er zijn slechts een beperkt aantal momenten beschikbaar. U werkt met een strippenkaart.

Meer weten? Zie Reoganisator

Nog meer weten? Zie ELO-Methodiek: Psycho-educatie