4.2.8.1 Demoralisatie

Demoralisatie is het fenomeen dat mensen hun geloof in hun eigen probleemoplossend vermogen zijn kwijtgeraakt. Achter de inhoudelijke adviesvraag zit doorgaans een vraag om dit gevoel van competentie weer te herstellen. 

Hoe doe ik dat?

  1. U beseft dat u cliënt u bij voorkeur in de expertrol plaatst
  2. U zorgt dat u zich deze, meer psychotherapeutische kant van het adviesproces eigen maakt
  3. U tilt het adviesproces en de relatie tussen u en de klant naar een steeds hogere orde. Van het puur geven van informatie of ter beschikking stellen van expertise, via diagnosticeren en aandragen van oplossingen naar het begeleiden van de klant bij zijn zoektocht naar verbetering. En dat zowel wat het individu als de organisatie betreft
  4. U realiseert zich dat het sleutelbegrip hierbij vertrouwen is. Goed adviseren komt dus voor een groot deel neer op het ontwikkelen van een vertrouwensrelatie met de klant
  5. U weet dat vertrouwen te voet komt, maar te paard kan vertrekken. U bouwt daarom op: contact leggen, luisteren, inkaderen, visie ontwikkelen en toezeggingen 
    doen.

Meer weten? Zie Pendelen