2.1.1.5.1 H-dimensies

Hybride organisaties kan men onderscheiden naar dimensies, zoals: 

  1. U let op de eigendomsverhoudingen van de organisatie (oplopend van volledig publiek tot volledig privaat), haar rechtsvorm (publiekrechtelijk of privaatrechtelijk), haar activiteiten (alleen wettelijke taken tot alleen marktactiviteiten), haar financiering (alleen overheidssubsidies naar alleen private middelen) en de marktomgeving waarin zij opereert (van volledig monopolie tot volledige concurrentie). U kijkt naar de structuur
  2. U focust op de strategische kant van de zaak (exclusieve aandacht voor het uitvoeren van een koers uitgezet door de politieke principaal tot volledige vrijheid een marktgerichte koers te varen) en om de cultuur van de organisatie (een focus op publieke waarden tot een op private waarden). U kijkt naar de cultuur 
  3. U richt zich op de verhouding van de organisatie tot de politieke principaal (publiek- of privaatrechtelijk vormgegeven), de mate van autonomie die zij heeft bij het uitvoeren van haar taken (weinig tot veel) en de mate waarin het management zelf de bedrijfsvoering van de organisatie mag bepalen (weer weinig tot veel). U kijkt naar de governance.
Meer weten? Zie Hybride organisaties