1.6.3.1 TQM

Het centrale idee van TQM is dat het efficiënter is om alle activiteiten binnen een onderneming in een keer helemaal goed te doen dan steeds zaken opnieuw te moeten doen of te moeten verfijnen. Hiermee bespaart men tevens op correcties en serviceverlening (bijvoorbeeld garanties).  

Hoe doe ik dat? 

  1. U beseft dat de klant uiteindelijk altijd de kwaliteit bepaalt
  2. U weet dat het verbeteren van kwaliteit tevens het opstellen van effectieve kwaliteitmeetsystemen vereist
  3. U realiseert zich dat het uw medewerkers zijn die kwaliteit creëren
  4. U weet dat kwaliteit geen constante is, maar een bewegend doel, dat streven naar continue verbetering vereist (kaizen)
  5. U beseft dat voorkomen beter is dan genezen; Kwaliteit zit vooral in het ontwerp, waarna variaties zo veel mogelijk moeten worden uitgesloten
  6. U zorgt er voor dat ook het topmanagement alle kwaliteitsinitiatieven ondersteunt.

Meer weten? Zie Bedrijfsvoering