4.2.9.1 Profiel

Adviesvragers zijn er in soorten en maten. Het is van belang om uw adviezen op maat te leveren en dus aan te passen aan het profiel van de persoon of organisatie die advies vraagt. 

Hoe doe ik dat?

  1. U gaat uit van een ontdekkende klant; deze heeft weinig kennis van of ervaring met een nieuwe manier van werken. Daarbij past de rol van de expert
  2. U richt zich op de oefenende klant; deze beseft dat verandering nodig is en heeft de motivatie om eraan te werken. Deze klant kunt u als adviseur het best als een regisseur stap voor stap door de veranderingen heen loodsen
  3. U werkt met de geroutineerde klant; deze klant heeft de nieuwe benodigde competenties min of meer in huis, maar heeft de neiging om voor nieuwe problemen de vertrouwde oplossingen te kiezen. Hoewel de energie en motivatie om te vernieuwen latent aanwezig zijn, houdt men zich vast aan de bestaande zekerheden. Uw stijl van advisering dient hier vooral gericht te zijn op het bespreekbaar en hanteerbaar maken van belemmeringen. De adviseur als begeleider dus.
  4. U adviseert aan de zelflerende klant; deze klant kan en wil steeds beter en heeft daarom de behoefte om de eigen leerprocessen te stroomlijnen en te intensiveren. Een klus voor de transferreur 
    of coach. Het adviesproces is te typeren als een ‘masterclass’ en de adviesrelatie als een professionele supervisierelatie.
  5. U weet dat de klant doorgaans léért gedurende een adviesproces, zodat ook uw rol als adviseur opschuift. 

Meer weten? Zie Situationeel