4.1.3.1 Motieven

Motieven kenmerken hetgeen waarnaar men streeft. Het is van belang te weten waar iemands passie ligt en waar men energie van krijgt, al was het maar omdat men dat ook (onbewust) uitstraalt. 

Hoe doe ik dat?

  1. U probeert in precies 1 minuut aan iemand die u niet kent te vertellen wat u doet, welke dienstverlening u biedt of wat u voor iemand kunt betekenen. U doet een elevator pitch
  2. U bent spaarzaam met het toelichten van uw aanbod. Omschrijf vooral waar de ander wezenlijk mee geholpen is
  3. U brengt uw capaciteiten in relatie met kansen in de markt. Bedenk daarbij welke ‘personal brand’ voor u een bron van inspiratie is
  4. U toetst het persoonlijke merk dat u voor ogen hebt aan dat van collega-professionals. Leg het voor aan anderen die u goed kennen. Vraag feedback en scherp het beeld aan. Weet bovendien dat u als merk alleen kans van slagen hebt als het beeld consistent is, en als u het ook consequent uitdraagt met uw optreden en presentatie, inclusief kleding, visitekaartje, uitstraling en stemgebruik
  5. U brengt uw imago in lijn met uw identiteit
  6. U maakt uzelf als professional en uw eigen plek in de markt zichtbaar.

Meer weten? Zie Sterk merk

Nog meer weten? Zie ELO-Psychologie: Motivatiepsychologie