4.1.1.5.1 Overwegingen

Overwegingen maken dat men zich steeds bewust is van het doel en het proces van acquisitue.

Hoe doe ik dat?

  1. U let op de volgorde; breng pas tarieven en prijsstelling ter sprake nadat uw aanbod eerst inhoudelijk is gepresenteerd en uw gesprekspartner daar volledig achterstaat, dus ‘ja’ tegen uw product of dienst heeft gezegd
  2. U zorgt voor volledigheid; breng pas een offerte uit als u alle benodigde informatie hebt
  3. U let op uw timing; wanneer er ook andere aanbieders zijn, breng dan bij voorkeur geen offerte uit voordat uw gesprekspartner met alle andere aanbieders heeft gesproken; anders wordt uw informatie gebruikt bij het intakegesprek met uw concurrenten, hetgeen hen in staat stelt betere offertes te maken
  4. U zorgt voor afstemming; u zet geen informatie in de offerte die onaangenaam verrassend of zelfs tegenstrijdig is met wat in het voorgaande gesprek is besproken en afgestemd
  5. U creeert een soort surplus; als u na het gesprek en tijdens het vervaardigen van de offerte tot nieuwe inzichten, een betere aanpak of aanvullingen op eerdere ideeën komt, geeft u dat dan aan in de offerte en bijvoorkeur ook in de begeleidende brief.

Meer weten? Zie Offreren