4.6.2 Accountmanager

Een accountmanager beweegt zich tussen enerzijds de inhoud van de vakprofessional, maar is anderzijds ook verantwoordelijk voor de commerciële kant. 

Hoe doe ik dat?

  1. U realiseert zich dat klanten accountmanagers al snel zien als ‘iemand die mij iets
    wil verkopen’. Vanwege die beeldvorming zou een term als ‘contactpersoon’ of ‘eerste aanspreekpunt’ een betere keuze zijn
  2. U weet dat klanten vooral behoefte hebben aan een professional die zijn business begrijpt en inhoudelijk meedenkt
  3. U weet dat ook vakprofessionals met gemengde gevoelens naar de accountmanager kijken. Het bedreigt hun professionele groei en ondernemerschap en men raakt een deel van het contact met de klant kwijt. Men betrekt de accountmanager daarom vaak pas laat bij nieuwe opdrachten
  4. U voorkomt dat uw accountmanager op een ‘eiland’ opereert of onderwerp wordt van kritiek op hun financiële waardering
  5. U beseft dat het ook een optie is om de vakinhoudelijke professionals meer en meer te betrekken bij het commerciële proces, de seniors voorop. Zo ontstaat stap voor stap een professionele, klantgestuurde organisatie waarin commercie als functie verweven is met het gehele bureau. 

Meer weten? Zie PR-manager