4.2.8 Pendelen

Pendelen is het heen en weer bewegen tussen inhoudelijke vakkennis en het vak van adviseur. 

Hoe doe ik dat?

  1. U beseft dat het inhoudelijke vraagstuk niet altijd de reden is waarom mensen advies vragen. U verdiept zich in demoralisatie
  2. U realiseert zich dat adviseren niet vanzelf gaat. Goed zijn in het vak houdt niet automatisch in dat u die specialistische kennis zomaar kunt overdragen of ten dienste kunt stellen van anderen of van een organisatie. Zeker als het gaat om meer dan een kant en klare oplossing voor een glashelder probleem. Adviseren is, met andere woorden, een beroep op zich
  3. U beseft dat advieseren niet louter eeen rationele bezigheid is. Als adviseur werkt u met mensen. En dus heeft u ook een breed pakket aan intermenselijke competenties en vaardigheden nodig. Uiteenlopend van goed luisteren tot overtuigen en van presenteren tot omgaan met weerstand
  4. U richt zich soms, in de rol van facilitator of coach, zelfs direct op de persoon van de klant zelf. En waarbij uw eigen persoonlijkheid dus ook van belang is.

Meer weten? Zie Adviseur